پیغام مدیر سایت

سلام دوست من به سایت رها یوزفول خوش آمدید لطفا برای استفاده از تمامی امکانات

دانلود فایل , شرکت در انجمن و گفتگو با سایر اعضا در سایت ثبت نام کنید







سایه وبا بر سر تهران/ آیا وبا واقعا به تهران رسیده است؟+راه های مقابله با وبا

کارشناسان هشدار دادده اند که افراد در صورتی که به اسهال شدید با تعدد دفعات اجابت مزاج مبتلا هستند و چنانچه این حالت با از دست دادن آب فراوان از بدن همراه است، حتما در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنند.

 

تهران پرس- گروه اجتماعی /هر ساله در فصل تابستان  و به دنبال افزایش سفرهای زیارتی و مهاجرت اتباع بیگانه از کشورهای همسایه همچون افغانستان، پاکستان و عراق به کشور شاهد بروز موارد تکی ابتلا به این بیماری هستیم به طوری که به گفته مسئولان وقوع این موضوع اجتناب ناپذیر است.
170 مورد وبا فعلا در کشور!
با وجود ادعاهای پیشین مقام‌های مسوول مبنی بر عدم احتمال گسترش بیماری وبا در سطح کشور اما شمار مبتلایان به این بیماری به ۱۷۰ نفر رسیده که دو نفر از این بیماران ساکن تهران و کرج هستند.
در همین راستا معاون بهداشتی وزیر بهداشت ضمن تایید ورود وبا به تهران، آخرین وضعیت این بیماری در کشور را تشریح کرد.
 دکتر علی‌اکبر سیاری درباره آخرین وضعیت بیماری وبا در کشور، گفت: تا شب گذشته 170 مورد وبا در کشور گزارش شده است که اکثریت آن در شرق و جنوب شرق کشور بوده است. دو مورد نیز در تهران و یک مورد نیز در کرج شناسایی شده است.
 وی افزود: اغلب موارد بروز وبا وارداتی است چرا که این بیماری در افغانستان و پاکستان وجود دارد. کارگران افغانی که به صورت قاچاق از مرز وارد کشور می‌شوند، گاهی هفت تا 10 روز در راه هستند تا وارد کشور شوند و از آنجا که آب آلوده نیز در مسیر وجود دارد و همچنین اینکه به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شوند، ممکن است تعدادی شناسایی نشده و وارد کشور شوند. مواردی که از سوی نیروی انتظامی شناسایی و به اردوگاه‌ها برده می‌شوند، از سوی وزارت بهداشت مورد بررسی قرار می‌گیرند و بیماران احتمالی نیز درمان می‌شوند.
 معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: از آنجا که تعدادی از آنها از طریق کرمان به رفسنجان و جیرفت می‌روند و یا از طریق شیراز به سمت خلیج‌فارس می‌روند، تعدادی نیز به تهران می‌آیند در نتیجه خطر آن وجود دارد که این بیماری از سوی این افراد به تمام کشور منتقل شود. موارد وبا در تهران نیز وارداتی است.
وبا در تهران !
گفته می شود تا روز يک شنبه دو مورد وبا در تهران و يک مورد در کرج ثبت شده است.
 محمود نبوی، معاون مرکز مديريت بيماری‌های واگيردار وزارت بهداشت گفته است: « تا ظهر يکشنبه، آمار مبتلايان وبا در کشور به ۱۷۰ بيمار رسيده است و دو نفر از اين بيماران در شهر تهران و يک نفر نيز در شهر کرج شناسايی شده‌اند.»
چند هفته قبل وزارت بهداشت عنوان کرده بود که احتمال گسترش اين بيماری در پايتخت ضعيف است و امکان اپيدمی وجود ندارد»، اما حالا با وجود شناسايی چند بيمار مبتلا به وبا در شهرهای بزرگ و مرکزی ايران، «بيم آن می رود که آمار مبتلايان به وبا در پايتخت و ديگر شهرهای همجوار تهران افزايش يابد.
 اطلاع رسانی شود؛لطفا!
عباس مومن زاده، متخصص بيماری های عفونی  هشدار داده است که «اگر اقدام قاطعی برای جلوگيری از شيوع وبا در کشور انجام نشود و آگاهی‎رسانی درباره اين بيماری به مردم ضعيف باشد، احتمال سرايت اين بيماری در تهران يا هر نقطه ای از کشور وجود دارد.»
 اين پزشک متخصص به روزنامه جام جم گفته است: «اگر اين بيماری دير تشخيص داده شود و فرد مبتلا به سرعت به مراکز درمانی انتقال داده نشود، بيمار مبتلا به وبا ظرف ۱۶ ساعت فوت خواهد کرد.»

راه های مقابله با بیماری وبا

ضرورت كنترل آب آشاميدني مناطق مختلف كشور
 وزارت بهداشت اعلام كرده است رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم در جلوگیری و کاهش مبتلایان به بیماری وبا ضروری است.
همچنين عدم نظارت مسئولان چنين خسارتي را بر جاي گذاشته است چرا كه تعدادی از اتباع کشورهای شرقی ایران به صورت غیرمجاز و در مقاطع زمانی مختلف وارد کشور شده‌اند و با توجه به اینکه این افراد در مدت زمان سفر خود به ایران در شرایط نامساعد قرار دارند و از مرزهای غیررسمی وارد شده‌اند، زمانی که این افراد به دليل بيماري به مراكز درماني مراجعه مي كنند، تعدادی از آنها مبتلا به بیماری اسهالی شدید شده اند که با انجام آزمایش‌های لازم مشخص مي شود به وبا مبتلا شده‌اند.
خبرها حاكي از آن است كه مسئولان در تلاش‌اند تا  آب آشامیدنی و مواد غذایی به ویژه در استان‌های جنوب شرقي كشور شامل کرمان و سیستان و بلوچستان را كنترل كرده و اقدامات ضروري لازم را انجام دهند.
 
پرهيز از مواد غذايي فسادپذير 
 كارشناسان بر اين باورند كه تمام آب‌هایی که در محیط باز و توسط دستفروشان ارائه می شود باید آلوده تلقی شده و از نوشیدن آن توسط افراد خودداری شود و چنانچه به آب سالم دسترسی وجود ندارد بايد آب پیش از استفاده حتما جوشانده شود اما تا حد امکان بهتر است اشخاص از آبهای بسته بندی شده و مطمئن استفاده كنند.
از سوي ديگر پزشكان نيز عدم مصرف مواد غذایی آلوده به ويژه خوراکی‌های فسادپذیر از قبیل ساندویچ، بستنی، فالوده، شیرینی‌های خامه‌ای و غیره را از جمله مواردی عنوان کرده اند که رعایت آنها در پیشگیری از ابتلا به وبا نقش موثری دارد.
  شستن مكرر دست‌ها فراموش نشود
به عقيده‌ي آنان مردم بايد از مصرف آبمیوه‌های غیربسته بندی اجتناب كنند و بهتر است در چنين شرايطي از آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌های بسته بندی شده با در نظر گرفتن تاریخ مصرف آنها استفاده کرد؛ همچنين باید به خاطر داشت شستن مکرر دست‌ها به محض بازگشت از بیرون بخصوص اماکن زیارتی موجب قطع زنجیره انتقال عفونت‌های ویروسی، انگلی و باکتریای از جمله وبا مي شود.
كارشناسان هشدار دادده اند كه افراد در صورتی که به اسهال شدید با تعدد دفعات اجابت مزاج مبتلا هستند و چنانچه این حالت با از دست دادن آب فراوان از بدن همراه است، حتما در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنند.


امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0
بازدید : 122


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب برای قرار دادن کد مورد نظر به ویرایش قالب مراجعه کنید

  • نویسنده : admin
  • چهارشنبه 10 مهر 1392
  • نظرات (0)
  • ارسال نظر

    کد امنیتی رفرش



    Redesigned By : Ghaleb-Weblog.ir